helhedsorienteret familieindsatser

Metoder og tilgange 

genkendelighed og gennemsigtighed 


1. Let at 'oversætte' 
og implementere



2. Metoder i allerede
kender 



3. Fokus på samarbejde
og evaluering



Tragtmodellen

Primær tragtning (proportionalitet)

ICS-baseret helhedsundersøgelse

Fokus på barnets udviklingsmæssige behov, forældrekompetencer samt familie og netværk.

Vores helhedsrapport er baseret på:                                                              Fordele for jer:

    Bekymringsbarometer

    Muliggør løbende evaluering af familiens udvikling baseret på trivselslinealen.

    Vi understøtter kommunernes arbejde med børn og familier gennem specialiserede indsatser, der bygger på metoder, I allerede kender. Vores mål er at levere et skriftligt fagligt fundament, som I kan anvende i det videre samarbejde med familierne.

    For at sikre genkendelighed er vores indsatser bygget op omkring de metoder, som både praksis og familierne allerede er fortrolige med.


      Faglige
      kompetencer

      Vores kompetencer bygger på mange års erfaring fra praksis, hvor vi har samarbejdet i tæt kontakt med børn, familier og kommuner. Gennem årene har vi bevæget os bredt inden for dette specialiserede felt, hvilket betyder at vi har en bred og dybdegående, faglig og erfaringsmæssig forståelse af komplekse problemstillinger og løsninger.


      Vi er drevet af en nysgerrighed og en løbende lyst til udvikling, hvilket afspejler sig i vores efteruddannelser og kontinuerlige tilegnelse af ny faglig viden. Denne udvikling har tilføjet mange facetter til vores indsatser, så vi kan tilbyde en bred vifte af løsninger, der altid er opdateret og tilpasset de aktuelle behov. 


      Nedenfor kan I se et udsnit af vores spidskompetencer og nicheområder:

      Helhedsorienterede indsatser:

      Overblikket er et udpluk og en kombination af metoder, tilgange og overordnet koordinering, der inkluderes i indsatserne og tilpasses ud fra den enkelte families behov. Juridisk er indsatserne forankret i Barnets Lov, §§ 32, stk. 1, nr. 2, nr. 5 og nr. 8.


      • Tragtning
      • Mentaliseringsbaseret tilgang
      • Narrativ tilgang
      • Barnets nærmeste udviklingszone - Neuroaffektiv udviklingspsykologi
      • Forældrenes nærmeste udviklingszone - Neuroaffektiv udviklingspsykologi
      • Traumeterapi
      • Theraplay
      • Metakognitiv terapi
      • Kombineret familiebehandling og praktisk støtte
      • Stressorer
      • MIM- P - Marschack Interaction Method-Psychometrics
      • EMS - Emotional Mentalizing Scale


      • Børneinddragelse (bedre børneinddragelse
      • Forældreinddragelse
      • Netværksinddragelse
      • Konflikthåndtering
      • Åben dialog - Netværksmøder
      • Vækstmodel - Netværksmøder
      • Signs of Safety - Sikkerhedsplaner
      • Formative evalueringer - tilpasning af indsatser undervejs.
      • Tværfagligt samarbejde
      • Mål - og delmålsplanlægning

      Vi kombinerer praktisk, pædagogisk støtte med familie-behandling

      Fordi familier har forskellige forudsætninger og behov for støtte

      Vores indsatser kombinerer familiebehandling med praktisk pædagogisk støtte, da familiernes udviklingsforudsætninger varierer betydeligt. For at imødekomme dette tilbyder vi ikke kun familiebehandling, da det kan risikere at stille for store krav til forældrene. Derfor ser vi den praktisk pædagogiske støtte som en essentiel del af vores tilgang

      forældre-kompetence-forældre-kompetence-forældre-kompetence-forældre-kompetence-forældre-kompetence-forældre-kompetence

      Rationalet bag 

         Vores indledende forløb er tidsbegrænsede, da vores erfaring er, at vi med intensivitet, målrettethed og ressourceorientering kan nå at skabe forandring i familierne på relativt kort tid. Vi arbejder ud fra et rationale om social bæredygtighed, hvorfor vi målrettet arbejder med aktivering og eventuel udvidelse af familiens netværk. Derfor har vi også et udgangspunkt, der taler for, at vores indsatser skal være rentable – ikke blot for kommunerne, men i særdeleshed for de familier, vi arbejder med.

      Tidsafgrænsede forløb

      Understøttelse af kommunernes metodiske forankring i ICS

      Balancering af risiko- og beskyttelsesfaktorer - Tredelt fokus

      For at understøtte kommunernes vurderingsgrundlag og den metodiske forankring i ICS, har vi udviklet vores særlige indsatsforløb, således vi understøtter dette. I vores indsatsforløb er fokus derfor tredelt hvilket også fremstilles eksplicit i vores dokumentationsproces, ved at differentiere mellem forældrekompetencer, barnets udviklingsmæssige behov samt netværk, bolig, økonomi og beskæftigelse. 


      Vores fokus er blandt andet på:

      - Barnets udviklingsmæssige niveau og zonen for nærmeste udvikling.

      - Forældres mentaliseringskompetencer og stressorer.

      - Netværkets betydning og ressourcer for bidrag i familien.


      Vi balancerer forældrekompetencer ift. barnets udviklingsmæssige behov, med bidrag fra familiens netværk.  

      Fokus på faglig forankring

      I et retssikkerhedsmæssigt perspektiv

      Når vi samarbejder med kommunerne på den måde, vi gør, og tilbyder det, vi gør, er det med udgangspunkt i en viden om praksis, hvor dokumentationskravet fylder rigtig meget. Derfor er det vigtigt for os at kunne bidrage med et godt fagligt funderet redskab (helhedsrapport), som I som kommune kan arbejde videre med i jeres sagsbehandlingsproces.


      Det særlige ved at arbejde så fagligt funderet, som vi gør, er et udtryk for vores ydmyghed over for familierne og den retssikkerhed, der skal være til stede for dem. Det handler om at oplyse sagen tilstrækkeligt, men heller ikke at overbelyse en sag. Vi arbejder altså hele tiden proportionelt.


      Når vi "går til sagen" med en helhedsorienteret tilgang, gør vi det i en teoretisk og faglig forstand.
      Helhedsorientering rummer mange facetter og er også genstand for diskussion i forhold til definitioner.
      For os er helhedsorientering blandt andet at anskue udfordringer på forskellige niveauer: Hvad 'er' i barnets og forældrenes 'kerneselv', som kan forklare nogle af deres udfordringer? Hvad i deres omgivelser og miljø kan belyse disse udfordringer - og bidrage med understøttende ressourcer? Hvilke stressorer kan være med til at forklare deres situation? Osv.


      Ud fra denne viden samler vi alle 'trådene' fagligt og analytisk for at definere en helhedsforståelse af netop denne families udfordringer og behov – altså hvilken form for støtte, der er nødvendig.


      Det vigtigste for os vil altid være: Hvad er barnets behov?

      Privacy policy

      OK
      unsplash