Høj faglig kvalitet er et must i vores arbejde. Det er vigtigt for os at forholde os nysgerrige og åbne, hvilket gør formative evalueringer essentielle i vores optik. Vi må ikke tage noget for givet.
Familiebehandler
Certificeret i neuroaffektiv screening - EMS og MIM-p
Cand. Soc. | socialrådgiver
Konsulent, projektstyring, proceskoordinering.
Familiebehandler
Certificeret i neuroaffektiv screening - EMS og MIM-p, theraplay mv.
Jeg har udelukkende min erfaring i arbejdet med børn og familier fra myndighedsforvaltning, hvor jeg senest var ansat som faglig koordinator for målgruppen efter Servicelovens §46 (gl. lovgivning). Siden min start i feltet i 2015 har jeg arbejdet med børnefaglige undersøgelser, hvor arbejdet med afklaringen af forældrekompetencer har været et særligt fokus, som jeg finder vigtigt og interessant. Jeg er optaget af processer og arbejder ressourceorienteret for at afdække udviklingsperspektiver og særligt med at skabe dokumentation herfor. Baggrunden for dette er at sikre den rette indsats for familierne, og særligt også med baggrund i vigtigheden af at kunne vurdere, om indsatsen er af udviklende eller kompenserende karakter.
Derudover har det tætte arbejde med familier og netværk også været en prioritering, da min erfaring er, at opgaveløsningen (sammen) med familien bliver nemmere og bedre. Jeg har en særlig opmærksomhed for, at vi ikke kan bede familierne om at 'overpræstere' - det ville vi heller ikke kræve af et barn. Derfor skal indsatser også tilpasses forældrenes udviklingsmæssige niveau og forudsætninger. Derudover skal vi måldefinere klart og tydeligt, således at vi sammen skaber målbare mål, som familierne også forstår - og som reelt kan målopfyldes.
Brit Rosengren
Praksis : Faglig koordinator |Myndighed | Målgruppevurdering | Børnefaglige undersøgelser |Handleplaner | SMART-mål | konflikthåndtering | mentalisering
| Mødeledelse | Indstillinger - udvalg | Hjemgivelse | Projekter (Styre- og følgegruppeopgaver)| Konsulentopgaver.
Kandidat i socialt arbejde: Speciale i tværfagligt samarbejde, netværksledelse & organisationer
Netværksledelse, organisationsteori, organisationskultur, organisationsstruktur, samarbejde, politiske diskurser, operationalisering af visioner og målsætning, projektbeskrivelse, tværsektorielt samarbejde, snitflader, kommunikation, roller, magt, kvantitativ metode.
Afholdte temadage, kurser og forløb.
Implementering forenklet ICS | SMART-mål | Tragtmodel | Trivselslineal | Barnets lov |
Kurser og kompetenceudvikling: Mentalisering i arbejdet med familier | Mentaliserings afklaring forældre | Konflikthåndtering netværksmøder | Narrativ tilgang i arbejdet med udsatte familier | SPUK, dokumentation og evaluering | Mødeledelse i højkonfliktsager | ICS / den forenklede ICS | Tragtning og scoring ved trivselslinealen | DUBU | Relationel koordinering | bedre børneinddragelse |
Adjunkt i socialt arbejde og samfundsvidenskab (Socialrådgiver) : Organisatorisk læring og udvikling af praksis | borgerinddragelse | organisationskultur | tavs og eksplicit viden | perspektiver i socialt arbejde | magt-perspektiver | Helhedsorienteret socialt arbejde.
Jeg har arbejdet som selvstændig familiebehandler siden 2017, hvor målgruppen har været komplekse familiesager. Fokusset i familierne har været på afklaring af forældrekompetencer samt barnets udviklingsmæssige niveau og behov i samarbejdsprocesser - sammen med familien.
Min erfaring med udsatte børn og familier går 30 år tilbage, hvor jeg før min selvstændige praksis var souschef på et dagtilbud.
I familierne er jeg optaget af og ser betydningen af helhedsorienterede indsatser. I tværfagligt fællesskab og medinddragelse af familien samarbejdes der om at være nysgerrig på at forstå, afklare og afdække familiens udfordringer. Herefter arbejdes der i fællesskab med en forståelse af at hjælpe med at reducere de ofte meget fastholdende belastningsfaktorer. Det er i disse samarbejder, hvor familien føler sig set og hørt, og hvor jeg oplever, at der frigives energi til forældrenes fokus på barnet og dets behov. Det er min erfaring, at det først er her, vi ser det reelle billede af forældrenes potentiale til at udvikle sig tilstrækkeligt i deres forældreskab, og det ses, om de herved kan sikre, at barnet kommer i positiv trivsel og udvikling.
Iben Rasmussen
Efteruddannelse:
EMS- Emotional Mentalisering Scale (igangværende) | Certificering i Mim-P - neuroaffektiv analyse | Certificering i neuroaffektiv udviklingspsykologi v. Susan Hart | Efteruddannelse som småbørns- og familiekonsulent | Efteruddannelse i traumeterapi | Vejledning og supervision |
Kurser og kompetenceudbygning:
Metakognitiv psykologi | Cool-Kids | Traumeterapi | Theraplay | Børn med psykiske lidelser |
Praksis 1993 - nu.
Kompetencer: Selvstændig familiebehandler | Behandlingshjem | Socialstyrelsen | Overvåge & støttet samvær | Forebyggende indsatser | Småbørns - og familiekonsulent | Intervensions- og vurderingopgaver | Souschef dagtilbud | Projektudvikling praksis | Statusbeskrivelser | behandlingsplaner | Helhedsorienteret familiebehandlerarbejde | Neuroaffektive analyser | Hjemgivelser | Tværfaglige indsatser | Tidlige indsatser (gravide/nyfødte) | Neuroaffektive kompasser | Supervision | Kommunal samarbejdspartner |
Jeg har 12 års erfaring som socialpædagog og familiebehandler og har været ansat på døgninstitution, STU klasser, samt til freelance opgaver for kommuner. Derudover har jeg gennem flere år arbejdet selvstændigt som familiebehandler.
Jeg arbejder med afsæt i den neuroaffektive tankegang.
Jeg har en stærk passion for at bistå familier i deres rejse mod forandring og udvikling. Det er yderst motiverende for mig at være vidne til de transformationer og fremskridt, vi sammen kan opnå. At være i stand til at tilbyde støtte og fungere som en sparringspartner for at fremme den udvikling, der skaber basis for øget trivsel og bedre livsvilkår i familien, er kerneelementet i mit arbejde. Min tilgang til arbejdet med familier er grundlagt på den neuroaffektive metode, da den opererer ud fra den nærmeste udviklingszone, hvilket maksimerer mulighederne for fremskridt.
Pernille Kjærulff
Praksis:
Døgnbehandlingsinstitution for børn og familier. - Socialpædagog i STU klasser. - Erfaring som familiekonsulent - Familieopgaver for unge psykiske sårbare unge mødre - Familiebehandler/rådgiver - §75 opgaver - Støtte kontaktperson - Samværskonsulent -
Efteruddannelser:
1-årig efteruddannelse i NeuroAffektiv Udviklingspsykologi med Børn og familier | - Certificering NeuroAffektiv Udviklingspsykologi med Børn og familier | - Vejlederuddannelse | Cool Kids | Børne- og familiekonsulent uddannelse - systemisk og narrativt perspektiv | Coaching af unge | DP modul - inklusion | Traumebehandling med fokus på kroppens ressourcer. | EFT tapping | Forældre på alle strenge – et udviklingsbaseret forældretræningsprogram | Oplæringsforløb i Emotional mentalizing scale | Forbyggende og tidlig indsats | Certificeret i Den NeuroAffektive analyse | Certificering i Theraplay - relationsbaseret legeterapi
Fælles faglig vision og baggrund
Dét mener vi er socialt bæredygtighed!
Vores primære mission er at skabe langtidsholdbar udvikling. Derfor arbejder vi ud fra en vision, hvor vi mener, at dette bedst opnås ved en tilgang baseret på barnets og familiens ressourcer. Når vi anvender begrebet kapabilitet, er det netop med tanken om at 'se det lille frø' og skabe grobund for, at det kan vokse. Denne tilgang skal vi understøtte med vores indsats samtidig med, at vi involverer det netværk, der er omkring familien. På denne måde sikrer vi, at den spire, vi har dyrket, bliver støttet yderligere i sin udvikling gennem familiens netværk
Vi har stor respekt for, at der findes mange måder at leve og forstå verden på. Derfor fokuserer vi på familiekultur og de narrativer, der kan opstå omkring og inden i familien. Vores mission er at skabe gennemsigtighed i forhold til, hvad der er 'på spil' i den enkelte familie. Målet er at undgå at skabe en 'dem og os'-mentalitet i samarbejdet, men i stedet at opbygge en forståelse for netop den enkelte families 'væren i verden'. Vi tror på, at denne forståelse ikke kun gavner familiens private og professionelle netværk, men også giver familien mulighed for at skabe egen forståelse og erkendelse af deres situation.
Det tror vi på kan være medskabende til udvikling
Vi arbejder ud fra præmissen om, at barnet og familiens stemme skal have lov til at træde frem. Med den narrative tilgang lader vi barnets og familiens egenfortælling stå frem for at skabe en forståelsesramme ud fra barnets og familiens livsverdensperspektiv.
Inddragelse af barnet og familien er afgørende for os, da vi tror, at succes med mål og delmål bedst opnås, når de deltager i egen sag og problemdefinering. Med denne tilgang bliver barnets og familiens egen problemforståelse også til deres egen 'sag'.
Det tror vi på skaber den største motivation for forandring!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes