helhedsorienteret familieindsatser

Støttende indsatser med helhedsrapporter


Vi tilbyder særligt tilrettelagte helhedsorienterede og processuelle indsatsforløb der understøtter kommunernes brug af ICS som supplerende dokumentation i børnefaglige undersøgelser og afdækninger (støttende indsatser efter Barnets Lov)


Faglig udvikling

til kommuner


Vi tilbyder interne udviklingsforløb til kommuner inden for børne- og ungeområdet. Vores forløb afvikles som workshops med faglige (teoretisk funderede) oplæg, der understøtter praksis og sikrer direkte anvendelighed i det daglige arbejde.


Støttende indsatser med helhedsrapporter

Helhedsorienterede indsatser

- Dokumentation, løbende skalering og vurdering

Ikke målgruppe

Anbringelses-

grundlag

Forældrekompetencer

Barnets udviklingsniveau

Netværk & stressorer

Hjemgivelse

Sikkerhed

Afklaring

og

undersøgelse


Vi vurderer altid indledningsvist, formativt og summativt i relation til trivselslinealen. 
Gælder også for kommende forældre/ufødt barn.


Når I som kommune kontakter os, er det fordi, I har behov for en procesorienteret og handlingsfokuseret afklaring eller undersøgelse af en familie. Dette kan være som supplerende dokumentation i forbindelse med en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse. 


- Indsatser med et særligt behov for afklaring af forældrekompetencer

- Indsatser med et særligt behov for afklaring af barnets udviklingsmæssige niveau

- Indsatser med et særligt behov for afdækning af netværk og stressorer i familien

- Indsatser hvor der er behov for undersøgelse og vurdering af anbringelsesgrundlag (ikke anbragt).
- Indsatser hvor der er behov for undersøgelse og vurdering af
anbringelsesgrundlag (hjemgivelse)

- Indsatser der har til formål at afklare sikkerhed (sikkerhedsplaner)


Vi leverer støttende indsatser i familier af forskellig karakter og med forskellig bekymringsgrad, fx:

Læs mere om indsatskonstellationer her;

Alle indsatser er baseret på vores helhedsorienteret tilgang og inkluderer alle en helhedsrapport efter de indledende 16 uger. 

Vores indsatser er forankret i en helhedsorienteret tilgang baseret på ICS, der sikrer genkendelighed for både kommuner og familier.

Ved undersøgelsen af de forskellige dimensioner er det vores mål, at alle vurderinger skal være valide og fagligt funderede.


Forældrekompetencer undersøges og vurderes ved hjælp af:

  • MIM-P til at vurdere kvaliteten af relationen mellem forælder og barn gennem en analyse af deres interaktive adfærd.
  • EMS til at vurdere mentaliseringsevnen, hvilket gør os i stand til at tilpasse vores interventioner præcist til den enkeltes behov og støtte deres følelsesmæssige og sociale udvikling på et solidt fagligt grundlag.
  • Særligt udviklede monitoreringsskemaer til løbende evaluering.

Barnets udviklingsniveau undersøges og vurderes i relation til:

  • Afdækning af forældrekompetencer og kvaliteten af interaktionen.
  • En systematisk vurdering af barnets udviklingsniveau.
  • Særligt udviklede monitoreringsskemaer til opfølgning.

Netværk og stressorer undersøges og vurderes gennem:

  • Netværkskort til kortlægning af sociale relationer.
  • Særligt udviklede monitoreringsskemaer til registrering af stressorer.
  • Aktiv netværksinddragelse for at styrke støttemulighederne.

Vi arbejder proces- og handlingsorienteret, hvilket giver os mulighed for at fremskrive udviklingsforløb baseret på testmaterialet og formative vurderinger. Dette sikrer, at vores indsatser ikke blot er målrettede, men også effektive i forhold til at støtte familiens og barnets trivsel og udvikling.

Kvalitet i indsatser

Faglig forankring og viden som fundament

Processer

Vores indsatsforløb er særligt tilrettelagte for at sikre en struktureret proces, der samtidig er handlingsorienteret. Dette betyder, at vi ikke blot fokuserer på at skabe en grundig afklaring og analyse af familiens situation, men også på at omsætte denne viden til konkrete, praktiske handlinger. Indsatsforløbene har til formål at skabe reelle og varige forandringer for familierne ved at koble den socialfaglige analyse med målrettede interventioner og individuelle handlemål.


I praksis betyder dette, at vores processer ikke blot handler om at afklare behov og udfordringer, men også om at sikre, at der iværksættes relevante handlinger, der kan understøtte familiens trivsel og udvikling. Gennem en tæt samarbejdsproces sikrer vi, at indsatsen er tilpasset familiens konkrete kontekst .Vores tilgang bygger på en helhedsorienteret forståelse, hvor vi inddrager både familiens interne dynamikker, deres ressourcer og de eksterne faktorer, som kan påvirke deres trivsel.


Ved at kombinere proces og handling skaber vi et solidt fundament for, at familierne kan opleve meningsfuld forandring, samtidig med at vi lever op til de dokumentationskrav og retssikkerhedsmæssige rammer, som er nødvendige for kommunens videre samarbejde.

Rammen for helhedsorienterede indsatser

Første del - undersøgende periode

Vores indsatser er udviklet til systematisk og fagligt at afklare og undersøge dimensionerne i ICS-trekanten for en helhedsorienteret afdækning og undersøgelse af barnets specifikke behov og efterfølgende handletiltag, der enten er af udviklende eller kompenserende art.



Vores tilgang bygger på proportionalitetsprincippet, så vi kun undersøger de dimensioner i ICS-trekanten, der er nødvendige og relevante i forhold til kompleksitetsgraden af de udfordringer, som familien står overfor. Derfor er der forskel fra familie til familie på, hvilke dimensioner der vægtes mest. Dette sikrer vi altid indledningsvist gennem en tragtning af dimensionerne i ICS. Vi afklarer og tragter altid ud fra den enkelte families problemstilling med fokus på:


  • Forældrekompetencer
  • Barnets behov, udviklingsniveau og nærmeste udviklingszone
  • Stressfaktorer i familien og netværksressourcer


Efter den indledende periode på 16 uger leverer vi en helhedsrapport, der indeholder understøttende dokumentation i form af bilag, f.eks. dele af EMS, MIM-P, netværkskort, udviklingstendens mv. Denne dokumentation vil være baseret på de dimensioner, vi har haft særligt fokus på under den undersøgende periode. Med helhedsrapporten og bilagene kan vi sikre en fagligt funderet og helhedsorienteret vurdering, som gør os i stand til at målrette den efterfølgende støttende indsats konkret til det enkelte barns behov for støtte.


Når den indledende periode er fuldført, kan I som kommune selv iværksætte støttende indsatser - eller vi kan i samarbejde med jer, tilrettelægge et forløb i henhold til helhedsrapporten.

Anden del - målrettet indsats

Efter den indledende periode tilpasser vi vores indsatsforløb i henhold til den vurdering, der er udarbejdet i helhedsrapporten. Denne rapport definerer de relevante handletiltag, der skal iværksættes for familien. I denne forbindelse fastlægger vi opfølgningsintervaller og et tidsestimat for indsatsen, hvilket sikrer, at vi har en klar plan for, hvordan vi fortsætter vores arbejde.


Som beskrevet i helhedsrapporten vil vi specificere arten af de indsatser, der implementeres, så de er direkte rettet mod at opfylde barnets behov. Dette kan omfatte forskellige former for støtte, herunder f.eks. interventioner, pædagogiske tiltag eller netværksopbygning. Ved at have en struktureret tilgang til opfølgningen kan vi løbende evaluere og justere indsatsen, så den forbliver relevant og effektiv.


Gennem regelmæssige opfølgningsintervaller sikrer vi, at både barnet og familien får den nødvendige støtte, og vi kan hurtigt reagere på eventuelle ændringer i situationen. Denne systematiske tilgang hjælper os med at skabe en vedholdende positiv udvikling for barnet og styrke familien som helhed.

Vores indsatser tilpasses den enkelte familie (proportionalitet), men inkluderer som udgangspunkt:

  • 1-3 ugentlige besøg i familien / netværket
  • Kontinuerlige samtaler med barnet.
  • Kontinuerlige samtaler med forældre.
  • MIM-P og EMS
  • Samtaler med familiens netværk.
  • Samtaler/møder - eller skriftlig status fra profesionelle samarbejdspartnere.
  • Observationer af samspil - forældre/barn evt netværk/barn.
  • Udarbejde netværkskort

Overblik over indsatser med helhedsrapporter

Målgruppen er kommende forældre, hvor der er behov for afklaring af forældrekompetencer og ressourcer netværket - herunder afklaring af det konkrete støttebehov og indsats efter fødsel


Kommende forældre

Målgruppen er familier der har været 'kendt' gennem en længere periode, og hvor der er behov for en helhedsorienteret afklaring af familiens samlede behov for støtte



Behandlings-forløb

Målgruppen er anbragte børn, hvor der er behov for afklaring af anbringelsesgrundlaget. Her undersøges barnets udviklingsmæssige behov, forældrekompe-tencer samt netværket og støttebehov



Hjemgivelse

Målgruppen er familier (evt. også plejefamilier) med et højt konflikt-niveau som 'står i vejen' for udvikling.  Fokus er særligt på forældre-kompetencer og netværk for understøttelse af barnets behov



Høj konflikt

Målgruppen er familier hvor der er en særlig bekymring for forældrekompetencer i relation til varetagelsen af det enkelte barns behov. Vi undersøger derfor forældre-kompetencer, barnets behov samt netværket.


Sikkerhed

Målgruppen er familier med barn der har bekymrende skolefravær. Fokus er særligt på tværfagligt samarbejde, forældreinvolvering og afklaring af barnets behov for støtte.



Bekymrende skolefravær

Målgruppen er familier med behov for en en helhedsorienteret afklaring af forældrekompetencer, barnets udviklingsmæssige behov samt afdækning af netværket. Det kan f.eks. være som en forebyggende indsats, med behov for konkret definerede handletiltag. 


Generelle støttende indsatser

Proces overblik

børnefaglig-undersøgelse-børnefaglig-undersøgelse-børnefaglig-undersøgelse-børnefaglig-undersøgelse-børnefaglig-undersøgelse
familie-familie-familie-familie-indsats-familie-indsats-familie-indsats-familie-indsats-familie-indsats-familie-indsats

Faglig udvikling til kommuner

Internt til kommuner: Faglig udvikling

Med udgangspunkt i vores faglige kompetencer – herunder udvikling af undervisning og afholdelse af workshops – tilbyder vi også muligheden for faglig udvikling i kommunerne. Vi kan for eksempel tilbyde:


  • Oplæg og workshops - Faglig udvikling - (fokus på organisatorisk læring og kultur)
  • Oplæg og workshops - Helhedsorienteret sagssparing til samarbejdspartere
  • Oplæg og workshops - Retssikkerhed og faglighed i sagsbehandlingen
  • Oplæg og workshops - Inddragelse af børn og forældre
  • Oplæg og workshops - Psykisk arbejdsmiljø - (fokus på et stressforebyggende arbejdsmiljø)
  • Supervision - (fagsupervision)
  • Særligt tilrettelagte forløb efter aftale


Kontakt Brit Rosengren for mere information - brit@holikon.dk



Privacy policy

OK
unsplash